Miesięczne archiwum: Maj 2014

Odpowiednie nawadnianie organizmu – część pierwsza

woda

 

Zbliża się lato, a tym samym temperatura na dworze będzie wzrastać. Organizm dorosłego człowieka, który w 60% składa się z wody, w takich warunkach, potrzebuje zwiększonej ilości płynów by utrzymać równowagę ustrojową. Nasuwa się pytanie ile pić, żeby nie doprowadzić do odwodnienia. Postaram się przedstawić prosty sposób kontroli poziomu nawodnienia.

Czytaj dalej

Wpływ stresu na wynik sportowy

stres

W przygotowaniach do docelowych zawodów można wymienić kilka elementów  mających wpływ na końcowy rezultat. Jednym z nich, często niedocenianym, jest poziom stresu, który  może mieć niebagatelne znaczenie w kontekście efektywnego trenowania. Dzisiejszy tekst będzie dotyczył negatywnych skutków powodowanych przez stres oraz próby odpowiedzenia na pytanie: w jaki sposób negatywny poziom stresu przekłada się na wynik sportowy.

Czytaj dalej

Super sprint w Olsztynie

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nadszedł czas rozpocząć sezon triathlonowy. W tym roku padło na Olsztyn. To miasto położone na Warmii (nie mylić z Mazurami) gościło, tak samo jak przed rokiem, triathlonistów startujących na dwóch dystansach: olimpijskim (1,5-40-10) i supersprinterskim (0,2-8-2). W zeszłym roku nie startowałem w Olsztynie, chociaż pierwotnie miałem taki plan. Jednak co się odwlecze… W tym roku chciałem powalczyć o godne miejsce w swojej kategorii wiekowej.  Czy mi się udało? 

Czytaj dalej

Bieg z historią w tle

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gdzie jest Wally?

Bieg Cichociemnych poświęcony jest pamięci żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych, którzy podczas II wojny światowej byli desantowani do okupowanej Polski. Zrzuty komandosów  miały miejsce m.in. w rejonie Dąbrówki (powiat wołomiński) czyli kilka kilometrów od Krusza – miejscowości w której organizowany był bieg. Tyle o historii. Teraz kilka słów o samym biegu.

Czytaj dalej

Gadżet

addCzasem zastanawiam się nad przydatnością urządzeń mających ułatwić sportowcom (zarówno amatorom jak i profesjonalistom) życie. Na rynku pojawiają się coraz to nowsze gadżety bez których, mnóstwo osób, nie może się obejść. Zastanawiam się, czy żyjemy już w czasach gdy bez pulsometru czy zegarka z  GPSem nie ruszymy się z domu? Niniejszy tekst dedykuję w szczególny sposób biegaczom;)

Czytaj dalej

Iron spine – ćwiczenia na mięśnie grzbietu

Male spine anatomyNie wiem czy też tak macie, że po długim biegu lub jeździe rowerem odczuwacie bóle pleców. Niestety ta przypadłość dotyczy sporej grupy amatorów w tym również mnie.  Przyczyną tych problemów mogą być słabe mięśnie grzbietu. Opiszę kilka ćwiczeń wzmacniających kręgosłup, które pozwolą zminimalizować ryzyko uczucia dyskomfortu. Ćwiczenia te pozwalają także dłużej utrzymać  prostą sylwetkę podczas długodystansowego biegu. 

Czytaj dalej

Pierwszy start – mini poradnik dla tri debiutantów

78937-134-033f

Sezon triathlonowy zbliża się wielkimi krokami. W tym roku w Polsce organizowanych jest ponad pięćdziesiąt imprez triathlonowych. Znaczny procent startujących zawodników stanowić będą osoby debiutujące w triathlonie. Właśnie dla tych osób przygotowany jest poniższy  tekst. Czytaj dalej

Trening zakładkowy i jego funkcje

_18K5603

Jednymi z bardziej charakterystycznych elementów treningu triathlonowego są tak zwane zakładki. Co to w ogóle jest? Zakładka to jednostka treningowa, która łączy dwie lub czasem trzy dyscypliny z triathlonu (przykłady: rower-bieganie, pływanie-rower lub pływanie-rower- bieganie). Konfiguracje w tego rodzaju treningu mogą być bardziej złożone. Jednak najpopularniejsze jest łączenie treningu rowerowego z biegowym. Chciałbym trochę więcej napisać o tym typie treningu przedstawiając czemu ma on służyć.  Czytaj dalej